torsdag 17 juni 2010

Nässjö, en annan del av Sverige.

PÅ min resa till och från Huskvarna fick jag möjlighet att spendera en timme i Nässjö, det var intressant. När man kommer ut ur stationshuset så möts man av en karikatyr av hur landsorten beskrivs och jag tänker, är det här på riktigt? Jag är inte alls ovan vid små landsortsstäder men Nässjö är något extra. Först möts man av en hög vit byggnad, det är Hotell Högland, som av allt yttre att döma sett sina bästa dagar. Vandrar vidare i ett nästan filktomt centrum där ett gäng torghandlare håller på att packa ihop sina grejer, kl 3 på eftermiddagen?

Gallerian Fenix som får antas ha fått sitt namn när den uppstod ur något behöver uppstå igen, jättetrist betongbyggnad där var 3:e lokal står tom. Restaurang Guldgaffeln har uppenbart tappat glansen då de handskrivna plakaten ropar ut "Alla pizzor 55 kr",. Klädkompanisets handskrivan skylt "stängt idag för inventering", mitt i månaden? Ja det kanske är en bra tid, jag kan inte klädbranschen men jag trodde man inventerade i månadskiften.

Är ingenting uppiggande? Jo Elsies café som på skylten utlovar " en lugn stund i en rogivande miljö", det mesta är slut i diskarna men lite finns kvar. följande konversation utspelar sig.

Den äldre mannen: Va e de i di här maasmalovsarna?
Expediten: De chokolad med meesmello på insidan.
Den äldre mannen: Jaha, då tar jag två.
Expediten: ¨Då blir det 24 kronor tack.

Priserna i Nässjö är fantastiska.

Avslutningsvis möts jag på tillbakavägen till stationen av skyltar som berättar att den 2-3 juli är det musikfestival i stan, coverfestival i 2 dagar med 36 band på 6 scener. Coversfestival? Nej Nässjö är inte på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar