lördag 6 mars 2010

Försäkringskassan eller förskingringskassan?

Jag har två söner med autism, förutom alla andra knasigheter de som tvillingar och 7 åringar hittar på så tycker de att det är skitkul att knäppa upp bilbältet under färd. Då får man nämligen en väldigt reaktion och precis all uppmärksamhet när man sitter där bak och tycker att det är sådär lagom tråkigt.

Mina andra barn har jag kunnat säga till att "sådär får du inte göra, det är farligt att åka utan bälte" eller när det händer igen, "nu slutar du med det där eller så åker vi inte till X, då vänder vi och åker hem". J och J skiter i det, de förstår inte betydelsen av begreppet farligt men de tycker det är väldigt kul att bilen stannade och pappa kommer bak och pratar med dom.

Sådär kan man ju inte hålla på 32 gånger mellan förskolan och hemmet så då får man försöka lösa det. Efter surning på nätet hittade vi ett specialbälte för 5000 spänn...(jo det är sant)..man kan använda som de inte kan få upp själva, normalt vänder man sig då till hjälpmedelscentralen för att låna eller hyra adekvat utrustning tills man inte längre behöver den. Fast inte i Stockholm.. landstinget har inte detta hjälpmedel längre, det ska istället sökas via Försäkringskassan...

Vi har haft mycket med FK att göra genom åren så lite luttrad är man ju men detta hade jag inte kunnat föreställa mig när vi ringde.

- Hej, jag behöver hjälp med bälten för mina söner.
- Jaha det hanteras av vår enhet för bilstöd, de finns i Västervik.

Nytt samtal

FK: Bilstödsenheten
- Hej jag behöver två bälten till mina söner.
FK: Det kan du inte få, inte bara bälten, du måste ansöka om bilstöd.
- Jaha, vad innebär det?
FK: Ja att du kan få din bil ombyggd för 65 000 så att det passar er, eller en ny bil.
- Jaha men vi har redan två bilar så vi behöver inga fler, bara bälten.
FK: ja men så är reglerna.
- jaha, men det då söker jag det då för mina tvillingar.
FK: Tvillingar?
- Ja
FK: Ja då blir det två ansökningar
- Du menar att trots att de är syskon så ska vi ansöka om varsin bil åt dom?
FK: Ja de är olika juridiska personer.
- Men de ingår i samma familj och är lika gamla och går på samma förskola.
FK: Vi bedömer dom var för sig.
- Så när jag behöver 10 000 kanske 20 000 för bälten till två bilar så måste jag ansöka om 130 000?
- Så kan man se det

Fotsättning följer...

1 kommentar:

  1. Ha-ha... ja, det är så man inte vet om man ska skratta eller gråta.
    Jag tycker ju att det finns en vits med att FK har följt regelverket för att visa vilka konsekvenser regeringens beslut fått, men ibland blir det bara fel. Vilket osökt återigen leder mig in på tankarna om att det alltid finns all anledning att kämpa för att våra befintliga system ska bli bättre. De behöver inte nödvändigtvis bytas ut mot andra, men det gäller att se till att de är effektiva och fungerande. Som den offentliga sektorn, t.ex...
    Undrar också hur många som bara ger upp i en situation som denna, inte orkar gå vidare. Eller inte förstår svenska så bra som det krävs och tror att det är deras eget fel att de inte får ihop det. Eller...
    Länge leve jobbiga människor!!!

    SvaraRadera